Året var 1959, stedet var Kirkenes, herfra kom de fire kameratene Terje Methi (bass), Thor Andreassen (trommer), Pete Knutsen (sologitar) og Jon Emil Randal (rytmegitar) sammen, og startet det som ble til gruppa The Scavers.
De ble svært populære, ikke bare i hjemfylket, men de hadde også mange tilhengere lengre sør i landet, der de hadde sin base i sommerferiene. De spilte mange konserter på populære Malmklang i Kirkenes.
Etter hvert kom også dyktige Kurt Samuelsen fra «nabobygda» Bjørnevatn med på orgel/trekkspill.
The Scavers ga ut fem singler på Troll Records, plateselskap etablert av Jørg-Fr. Ellertsen i Oslo 1964.
De debuterte i 1965 med «Tango Jalousie / En liten Pike i Lave Sko». «Nord-Norges mest populære» sto det på dette coveret.
De øvrige 4 singel utgivelsene var: «Love Minus Zero» (B.Dylan) / «Take It Or Leave It» (Rolling Stones),
«Pretty Blue Eyes» / «Two Little Children» og «Flickan i Havana» / «Dill Pickle Rag» kom begge i 1965, mens «Don’t Come Back» / «Pete’s Blues» og ble utgitt i 1966.
Gruppa fikk spilt inn disse 5 singlene mens de fortsatt gikk på skole i Kirkenes.
Disse singlene er nå svært vanskelig å få tak i, og det er sjelden at det dukker opp noen på nett eller platemesser.
Undertegnede er den heldige eier av «Love Minus Zero» / «Take It Or Leave It», et sliten eksemplar, spiller ok, har skrift på label, og er uten cover, men uansett, flott musikk å ha for en som er fra samme sted som organisten Kurt.
I tillegg til disse singlene har The Scavers også vært backingband på en singel med Kari-Ann og Rigmor «Jealous guy / Heartless», utgitt på Troll Records i 1966. (se foto). Begge damene var fra Oslo og med etternavn henholdsvis Grønnsund og Waler. The Scavers akkompagnerer også på B-siden til Thorolf «Toffen» Granum, med tittel «Jeg har tapt, men vunnet». (Han vant en talentkonkurranse i Oslo 1964/65 i regi av Troll Records)
Etter gymnaset dro Methi, Knutsen og Andreassen til Oslo, og ble i 1970 med i det eksisterende Reidar Myhres Orkester, som igjen ble til Arman Sumpe d.e. (Dur Express).
I 1972 ble bandnavnet til Popol Vuh, men de måtte bytte navn fordi et tysk progband hadde rettigheten på navnet. Det nye bandnavnet ble da Popol Ace.
Og det var ikke bare som band de etter hvert gjorde seg bemerket i Oslo-miljøet. Trommis Thor Andreassen har et høyt antall studiojobber for andre artister. Pete Knutsen ble en svært anerkjent gitarist og produsent. De to var også medlemmer av Frode Thingnæs’ Quintett, der de fikk vist frem sin dyktighet også som jazzmusikere. Terje Methi ble på samme vis en travel studiomusiker. Han har i flere år jobbet som bassist i Vaselina Bilopphøggers. Kurt Samuelsen ble bosatt i Tromsø, og fortsatte å jobbe med musikk. (se artikkel om gruppa The Ice Beats).
Methi sier: «Vi stiller nok ganske likt alle tre når det gjelder «norgesrekord i antallet «studiojobber», hver på sitt instrument. Pete har nok medvirket på noen flere plater, som produsent, orkesterleder, arrangør og musiker (gitar, piano og synth).»
Jon Emil Randal ble værende igjen i Kirkenes, og bor fortsatt der.
(Kilder: sow, https://svehanet.wordpress.com/, vinylcover, rockipedia)