Susanna Wallumrød


Med sitt store talent og kreativitet er Susanna kjent for sin egen låtskriving. I tillegg kommer hennes store utvalg av svært personlige fortolkninger av andre folks låter. Hun er en intensivt og kompromissløs utøver; holder publikum fanget med sin hypnotiserende vakre vokal.
Susanna og sine medmusikere holder konserter som virkelig er magiske.
Hun opptrer både som Susanna & Magical Orchestra / Susanna / Susanna Wallumrød / Susanna and the Brotherhood of our Lady . Hun har ofte med seg mange musikere på sine innspillinger og konserter, og disse folkene er noen av det beste på sine instrumenter. Vanskelig å plassere denne dama i en bestemt sjanger eller «bås». Susanna krysser hele tiden grenser innen de forskjellige stilarter. Hun spiller alt fra electronica, folkrock, artrock, ambient, indie….Tror nok hun kan ha lyttet til dyktige damer som Laura Nyro, Joni Mitchell, Kate Bush og Elisabeth Fraser. Men uansett dreier det seg om at hun har klart å skape sin egen «sjanger», og sitt eget musikalske univers. Susanna samarbeider også med mange dyktige norske artister, deriblant Jenny Hval, som også høster gode kritikker for sine spesielle prosjekter.

Susanna’s første album kom i 2004 , List of lights and buoys, men det er hennes 12. og siste album fra 2018, «Go dig my grave», hun turnerer med i disse dager. Her tolker hun låter av blant annet Lou Reed og Joy Division. I tillegg komposisjoner av Henry Purcell, organist og barokk komponist som levde på slutten av 1600 tallet’s England.
Det var låter fra dette albumet Susanna og sine 3 medmusikere (Giovanna Pessi på barokkharpe, Frode Haltli på accordion og Sarah-Jane Summers hardingfele) spilte på Dokkhuset i Trondheim september 2018.
Konseptet og den musikalske sti hos Susanna er for mange ganske «smal»og krevende.
På konsertene er det stille, svært stille mellom låtene, bortsett fra velfortjent applaus. Hun krever at publikum er kommet for å høre god , intens og kreativ musikk, og at det ikke er et hvilket som helst vorspiel en fredagskveld.
Hun spiller for saler med alt fra 30 til 500 tilstede, og det er i mine ører altfor få. Hun fortjener et mye større publikum, men leverer gode konserter uansett hvor mange som er på plass. Etter konsertene er det signeringer av cd og vinylskiver, der Susanna tar seg god tid å prate med sitt trofaste publikum. For har du vært på en konsert med henne, gir det garantert mersmak til flere musikalske opplevelser. Hun overrasker hele veien med innovative prosjekter med stort musikalsk innhold.

         

Konsert med  Susanna, Dokkhuset, fredag 29.07.2016:

Dokkhuset var en perfekt arena for Susanna Wallumrød og hennes fire manns sterke «orkester».
For her var det i perioder kaskader av vellyd, fra en meget kreativ Susanna og bandet.
Hun har en stemmeprakt av de sjeldne, kraftfull og klar, går høyt og lavt. Imponerende.
Musikken er ambisiøs og full av detaljer, og krever igjen et lyttende publikum.
I korte øyeblikk var det så stille i Dokkhuset at man torde nesten ikke løfte ølglasset fra bordet.
Susanna Wallumrød spilte hele albumet Trangel som kom ut i vår.
Det er hennes 11. plateutgivelse.
Har selv albumet på vinyl, og kan si at lyd-messig var denne konserten helt i toppen.
Konserten inneholdt alle 22 låter fra den doble vinylutgivelsen.
Den er i tillegg selvsagt å finne på CD, og, av alle originale krumspring, også utgitt på kassett, nummerert, og i begrenset opplag.
Susanna og bandet leverte en vakker og intens konsert.
Andre ord som beskriver opplevelsen må bli, storslått og dramatisk,
Musikken er  på mange måter en sammensmelting av elektropop, jazz, singer/songwriter, pop,kammer/samtidsmusikk, det er vanskelig  å sette denne dama i en bestemt bås.
Låtene varierte fra det lyriske og vakre, til en vegg av rå lyd som bakteppe å flere av sangene.
På albumet «Triangle» har hun skrevet alt materiale selv, bortsett fra «Pyramid», der Helge Sten er oppført som med komponist.
For de som har Laura Nyro, Joni Mitchell, Nico eller Kate Bush i platesamlinga, kan Susanna gi små referanser til disse dyktige damene.
Konserten avsluttet etter 1,5 time, det ble ingen såkalte ekstranummer, helt greit, Triangel var ferdigspilt, og både publikum og Susanna virket svært tilfreds med kveldens konsertopplevelse.
Det hadde de all god grunn til.
I salen etter konsertslutt  solgte og signerte en tilfreds Susanna både CD, vinyl, og kassetter!
(takk til Olavsfest-dagene for å ha fått denne dama til kulturbyen Trondheim)
Oleg

Kilde: sow