En øl eller to hver dag kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer med 20–30 prosent. For kvinner er virkningen litt mindre, og de får det største utbyttet hvis de nøyer seg med en enkelt enhet.
Du har 10–20 prosent lavere risiko for å dø tidlig hvis du drikker 1 eller 2 enheter om dagen. Det skyldes 20–30 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdommer. Menn kan faktisk få risikoen enda litt ned ved å drikke enda en enhet. Godt nytt for oss som liker en godt øl.
Vin er ikke alene om å ha helsevirkninger
Vi hører ofte at vin er godt for helsen. Nyere forskning viser at man kan få den samme effekten hvis man drikker øl eller sprit i moderate mengder.
Holder du deg til å drikke moderat, har du mindre risiko for hjerte- og karsykdommer. Men drikker du for mye, har du stor risiko for å få andre sykdommer. Så det handler om å holde en balanse. Alt med måte som det heter.
Man har lenge snakket om det franske paradoks, nemlig at franskmenn spiser mye mettet fett, men likevel har lite hjerte- og karsykdommer. En populær forklaring har vært at de drikker rødvin. Det viser seg imidlertid at også sprit og øl har de gode effektene. Det er alkohol som skaper effekten – ikke noe som bare finnes i vinen.
Både  statistikk-undersøkelser og vitenskapelige eksperimenter viste en positiv effekt.
Hjerte- og karsykdommer oppstår fordi kolesterol (fett) setter seg i blodårene. Studiene viste at alkohol forebygger dette. Det er en veldig generell effekt.

I blodet finnes både det «gode» kolesterol HDL, og det «dårlige» LDL.
Når vi drikker alkohol, øker mengden av det gode kolesterolet. Det forhindret åreforkalkingen fordi HDL-kolesterol tar opp LDL-kolesterol fra blodårene og transporterer det til leveren, hvor det blir skilt ut.
Men, uansett, fysisk aktivitet (å være andpusten ca 3–5 ganger i uken) øker innholdet av det gode HDL-kolesterolet med 4,6%, så trening, fysisk aktivitet og sunt kosthold vil for alltid være den viktigste faktoren for kroppen.
.
Kilder: doktor Henk Hendriks / sow